Idioomboek voor systematische herhaling woordenschat

De basis van een optimale woordenschatverwerving is: herhaling.  Vooral in de laatste twee klassen ontstaat er behoefte om met het oog op het eindexamen de woordenschat van de voorafgaande jaren systematisch te herhalen. Dit kan niet met de leergang omdat de woordenschat verspreid staat over meerdere delen. En ook al zou men de woordenschat van het laatste deel willen herhalen, dan kan dat vaak alleen via een verzamellijst met losse woorden achterin het boek. Voor het herhalen van de cumulatieve woordenschat is daarom een idioomboek nodig dat een voldoende groot vocabulaire in contextzinnen aanbiedt en bij voorkeur thematisch is geordend. Voor informatie over de omvang van de woordenschat klik hier.

Incidentele en intentionele woordenschatverwerving

Onder incidentele woordenschatverwerving wordt verstaan het leren van woorden via het lezen of beluisteren van teksten. Het leren van woorden uit een verzameling woorden zoals een idioomboek heet expliciete of intentionele woordenschatverwerving.
De incidentele werkwijze via leestrategieën  is geschikt om kennis te maken met nieuw vocabulaire. Maar het verwerven van vocabulaire uitsluitend via deze methode is niet toereikend. Zo zegt Groot over deze werkwijze:

Ik heb stelling genomen tegen bepaalde ideeën over leesvaardigheidstraining die al sinds jaren vanuit een bepaalde hoek gepropageerd worden. De stelling ... blijft dezelfde: efficiënte training in leesvaardigheid ..is niet mogelijk zonder een adequate woordenschat en deze woordenschat kan niet verworven worden door met behulp van compensatorische strategieen veel authentiek T2 materiaal te lezen." (Levende Talen, februari, 2002,  p. 21) Ook Laufer is van mening dat een intentionele werkwijze onmisbaar is:

"Wel is cruciaal dat de fase van incidentele vocabulaireverwerving gevolgd wordt door een fase waarin intentionele vocabulaireverwerving een rol speelt: het eigenlijke inprenten van de woorden."
(Levende Talen Tijdschrift, december. 2007, p.28)
En hoe kan dit inprenten beter geschieden dan met behulp van een systematisch idioomboek?

Leerlingen over woorden leren

Over het leren van woorden komen bij uitzondering twee leerlingen aan het woord. in het artikel Als ik leraar was ...(Levende Talen, april 1998) Zo zegt Janneke:
 
"Woordenschat vind ik heel belangrijk. Bij ons doen ze nu heel weinig aan woordjes. Als je een tekst leest, gaan ze ervan uit dat je de woorden kent. " Deze leerling zegt verder dat het beter is als ze onbekende woorden moet leren en als daarover wordt "overhoord".
Verder zegt zij nog dat "woordenschat heel belangrijk is om de taal te kunnen spreken".

Kenny zegt: "
Woordjes leren is misschien wel het belangrijkst. We krijgen nu bijvoorbeeld repetities en schriftelijke overhoringen uit een idioomboek - dat zou ik zeker zo laten. Het is wel saai maar je zit niet op school om het de hele dag naar je zin te hebben".

In TROUW van 27 mei 2008 zegt eindexamenkandidate vmbo Stephanie van der Werff:
"
Ik had op het eind nog maar drie minuten over. Ik moest veel woorden opzoeken. Dat kost allemaal tijd." Stephanie vindt dat ze niet goed is voorbereid op het examen. "Met Engels hebben we de laatste tijd niet zoveel gedaan. Geen woordjes stampen of grammatica leren. We lazen bijna alleen maar teksten".


Waarom een idioomboek?
Engels idioom basis voor alle vaardigheden
Titels
Start Up
Step Up
Build Up
Follow Up
Speak Up
Spreekhulp Engels
Finish Up
Business Words
Voor grammaticaboeken
klik
hier
Vragen en antwoorden
over idioom en grammatica