Ter onderbouwing van het belang van een goede woordenschat volgen hier enkele citaten met name uit het vakblad Levende Talen van de Vereniging van Leraren in Levende Talen, waarvan het lidmaatschap zeer wordt aanbevolen.

”Voor zowel de  moedertaal als de vreemde taal geldt dat het leren van woorden een essentieel onderdeel van de taalverwerving vormt. Zo laat onderzoek op het gebied van de moedertaal keer op keer zien dat woordkennis en tekstbegrip onderling zeer nauw samenhangen. Verder blijkt dat tekstbegrip door woordenschatonderwijs bevorderd kan worden.” (M. van Daalen-Kapteijns, C. Schouten-van Parreren, K. de Glopper,
Levende Talen, december 1993, p.584)

In verband met het Europees Referentiekader (ERK) zeggen Van Ek en Trim dat “
vocabulary extension” de belangrijkste factor is om een hoger niveau van taalbeheersing te bereiken.  (van Ek en Trim, Vantage, Council of Europe, 2001).

“De
belangrijkste factoren voor een goede leesvaardigheid zijn woordenschat en grammatica.” (Hulsker, Levende Talen Tijdschrift, maart 2003, pp. 24-25)

“Woordkennis is een
voorwaarde om een taal te lezen, luisteren, spreken en te schrijven.” (Levende Talen Tijdschrift, december 2007, uit S. Webb ‘The effects of repetition on vocabulary knowledge’, Applied Linguistics, 28(1), 2007, 46-65)

“Leerlingen met een ruime woordenschat beschikken over een relatief grote vaardigheid in het
afleiden van woordbetekenissen uit de context.” (Glopper, Schouten-van Parreren, van Daalen-Kapteijns, Levende Talen ,December, 1993, p. 586).  Kanttekening: Ligt het dan niet voor de hand om de afleidvaardigheid te bevorderen door een grote woordenschat aan te brengen?

A Hulsker hield een onderzoek onder 450 4-havo leerlingen van 7 scholen en 22 klassen. Hieruit bleek dat
de belangrijkste factor voor een goede leesvaardigheid was woordkennis, op de voet gevolgd door grammaticakennis. Veel lager scoorde “begrip van tekstopbouw en verbanden” en nog lager “achtergrond kennis” Zij concludeert dan ook: “Talige factoren zoals woordenschat en grammatica lijken van groot belang voor de leesvaardigheid. (A. Hulsker, Op weg naar een diagnostische toets Engels leesvaardigheid, Levende Talen Tijdschrift, maart 2003.)

In "Mesten en meten in leesvaardigheidstraining" (
Levende Talen Magazine, mei 2012) schrijft G. Westhoff:
"Een
flinke woordenschat is een onmisbare basis. Veel lezen helpt om die op te bouwen, maar gegeven de beschikbare lestijd is het erg nuttig ook nog systematisch aan uitbreiding en onderhoud te laten werken."


Hoe scoren Follow Up en Finish Up op het centraal examen HAVO/VWO?

Hoe scoren Step Up en Build Up op het centraal examen VMBO KB/GL-TL?

Het belang van woordenschat
Engels idioom basis voor alle vaardigheden
Titels
Start Up
Step Up
Build Up
Follow Up
Speak Up
Spreekhulp Engels
Finish Up
Business Words
Voor grammaticaboeken
klik
hier
Vragen en antwoorden
over idioom en grammatica